Yer6-Forum



Join the forum, it's quick and easy

Yer6-Forum

Yer6-Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

        Yer6-ForumHoşgeldiniz :
En son ziyaretiniz : Perş. Ocak 01, 1970
Mesaj Sayınız : 0

Tarıyıcı

Tarıyıcı

LİSE 2-ÖLÇME DEĞERLENDİRME ÇALIŞMASI(180)

Salı Mart 09, 2010 9:10 pm tarafından byrack

1-Türkiye'de doğum ve ölüm oranlarının birbirine en çok yaklaştığı dönemler ve bunun nüfus artışına etkileri nelerdir?

Nüfus artışının temel sebeplerinden bir tanesi doğum ve ölüm oranlarıdır. Doğum ve ölüm oranlarındaki artış yada azalışlar direk olarak nüfus artışı üzerinde etkilidir.Türkiye nüfusu incelendiğinde bu oranların birbirine en çok …

[ Okuma komple ]
LİSE-2 Türkiyede Göçler

Salı Mart 09, 2010 9:09 pm tarafından byrack

NÜFUS HAREKETLERİ (GÖÇLER)

İnsanların, doğdukları yerden başka yerlere geçici ya da sürekli olmak üzere taşınmasına göç denir.

A. İÇ GÖÇLER

Ülke içerisinde, nüfusun yer değiştirmesine iç göç denir. İç göçlerle bir ülkenin toplam nüfusunda değişme olmaz. Sadece, bölgelerin ve illerin nüfusunda artma ya da azalma meydana gelir.

İç göçler, sürekli ve …

[ Okuma komple ]
LİSE-2 Türkiye Nüfusunun Özellikleri

Salı Mart 09, 2010 9:09 pm tarafından byrack

Nüfus, belirli bir yerde yaşayan insan sayısını ifade eder.

NÜFUS ARTIŞI

Doğum oranı ile ölüm oranı arasındaki fark nüfus artışını gösterir. Bir ülkede doğum oranı fazla, ölüm oranı az ise nüfus artışı meydana gelir. Ölüm oranı doğum oranından fazla olursa, nüfusta azalma meydana gelir. Genellikle az gelişmiş ülkelerde nüfus artış hızı fazla, …

[ Okuma komple ]
Lise 2-Ölçme Değerlendirme(158)

Salı Mart 09, 2010 9:08 pm tarafından byrack

1-İl ve İlçe merkezleri belirlenirken göz önüne alınan faktörler:

a)Coğrafi konumu

b)Nüfus miktarı

c)Ekonomik faaliyetler

d)Kamu hizmetlerinin gerekliliği



Bir yerleşmenin özelliğini bulunduğu ortamın ekonomik potansiyeli belirler. Ekonomik potansiyel ise; tarım alanlarının genişliliği, toprakların verimliliği, su kaynaklarının miktarı, sıcaklık ve yağış …

[ Okuma komple ]
LİSE-2 TÜRKİYE'DE YERLEŞMELER

Salı Mart 09, 2010 9:08 pm tarafından byrack

KIR YERLEŞMELERİ

Ekonomisi tarım, hayvancılık ve ormancılığa ya da bunlardan herhangi birisine dayanan köy, çiftlik, oba, mezraa, yayla gibi şehir dışındaki yerleşmelere kır yerleşmesi denir

Kır yerleşmeleri; Köy ve Köy altı yerleşmeleri olmak üzere iki gruba ayrılır.

1. Köyler:

Kırsal yerleşmenin son iki şekli bucak ve köylerdir. Bucak idarî bakımdan …

[ Okuma komple ]
LİSE-2 ETKİNLİK ÇALIŞMASI NÜFUS YOĞUNLUĞU(143)

Salı Mart 09, 2010 9:07 pm tarafından byrack

Nüfusun hangi illerde yoğunlaştığını belirtiniz:

Yurdumuzda nüfus yoğunluğunun en fazla olduğu yerler, Marmara Bölgesi'ndedir. Bunun başlıca nedenleri; başta sanayi olmak üzere, bölgenin ulaşım, ticaret ve hizmet sektörleri ile tarım üretiminde büyük gelişme göstermesidir.

İSTANBUL,BURSA,KOCAELİ,

Ege Bölgesi'nde kıyı ovaları ve akarsular boyunca …

[ Okuma komple ]
Nüfus ve Yerleşmeyi Etkileyen Faktörler

Salı Mart 09, 2010 9:05 pm tarafından byrack

Yerleşme: İnsanların oturdukları, barındıkları ve yararlandıkları, sürekli ve sınırlı alana yerleşme denir.

Yerleşme Coğrafyası: İnsanın barındığı yerler ile bu yerlerin kuruldukları alanlar arasındaki ilişkileri inceler.

Yerleşme Coğrafyasının Konuları: Yerleşmelerin; Yoğunlukları, yapı özellikleri, işlev ve kökenleri ile yerleşmenin konumlarını kapsar.


[ Okuma komple ]
lise -2 Ölçme ve Değerlendirme(136)

Salı Mart 09, 2010 9:05 pm tarafından byrack

Kısa Cevaplı Sorular

Türkiye’de toprak dağılışını etkileyen faktörler:

İklim şartları, Bitki örtüsü, Yeryüzü şekilleri, Akarsular, İnsan etkisi

Alüviyal toprakların tarım açısından önemi:

Alüviyal topraklar çeşitli bölgelerden toplanmış mineral madde bakımından zengin taşınmış topraklardır. Bu nedenle tarım ürünleri için …

[ Okuma komple ]
Sulardan Yararlanma AKARSULARDAN YARARLANMA

Salı Mart 09, 2010 9:04 pm tarafından byrack

Sulardan Yararlanma

AKARSULARDAN YARARLANMA





Sulama Enerji Rafting Balıkılık



Hidroelektrik üretimi (Fırat, Dicle, Kızılırmak v.s) :

Yurdumuzdaki akarsuların belirli yerlerine barajlar kurularak bu barajlardan elektrik üretimi yapılmaktadır. Böylece yurt ekonomisine önemli katkıda bulunmaktadır.




[ Okuma komple ]

    Tüm Dil Anlatım Kitabı cevapları . . .

    byrack
    byrack


    Mesaj Sayısı : 68
    Kayıt tarihi : 06/03/10

    Tüm Dil Anlatım  Kitabı cevapları . . . Empty Tüm Dil Anlatım Kitabı cevapları . . .

    Mesaj tarafından byrack Paz Mart 14, 2010 1:50 pm

    S.15 Ölçme ve Değerlendirme Soruları

    1.panel,saygı nezaket
    2.y,d,y,d,y
    3.b
    4.C
    5.D
    6.TARTIŞMADA KURALLAR VARDIR MÜNAKAŞA DA YOKTUR….
    7.KONU DIŞINA ÇIKMAMAYA…
    8.TARAFSIZLIĞI

    Sayfa 23
    1.*güncel konular
    *göndergesel
    2.d,d,y
    3.c
    4.e

    ünite sonu ölçme ve değerlendirme
    1.d
    2.a
    3.c
    4.d
    5.e
    6.b
    7.a
    8.e
    9.d
    10.e
    11.e

    Anlatıma Hazırlık
    Sayfa 27 ödevi
    Hazırlık
    1.Yarışmalara hazırlık yapmadan katılan bir sporcunun başarılı olup olmayacağını sebepleriyle açıklayınız.
    Cevap:Başarılı olma ihtimali düşüktür;çünkü alt yapı olmalı zemin sağlam olmalı.
    2.Duygu ve düşüncelerinizi sözlü olarak mı yoksa yazılı olarak mı daha rahat ifade edersiniz?
    Cevap:Yazılı kişinin yüzüne söyleyemediğim şeyleri yazarak söyleyebilirim.
    3.Duygu ve düşüncelerinizi ifade etmede okuduğunuz kitapların nasıl bir katkısı vardır?
    Cevap:Kelime dağarcığımızı geliştirir.
    4.’’Bakar kör’’ deyiminden hareketle, bakmak ile görmenin farkını açıklayınız.
    Cevap:Bakmak =anlamak , görmek = aydınlatmak.
    5.’’Kitap istikbale yollanan mektuptur.’’ Cemil Meriç’e ait bu sözden anladıklarınızı birkaç paragraf halinde yazıp sınıfta okuyunuz.
    Cevap: kitap okumak ilk başta faydasız görülür.anlık faydası olmasına rağmen çok belirgin değildir.zaman geçtikçe, insan hayata atladıkça okuduğunun faydasını görmeye başlar.bunu kendiside fark eder.istikbale yol alan mektup derken bu kastedilir.
    6.Hangi şair ve yazarların üslubunu beğendiğinizi nedenleriyle söyleyiniz.
    Cevap:Reşat Nuri Gün tekin türkçeyi yalın halinde sade şekilde kullanması.

    Sayfa 27 ödevi
    1.Etkinlik
    ’lirik şiir’’ hakkında hazırlık yapmadan bir metin yazınız.
    Cevap: Lirik şiir: Toplumun hemen her kesimini ilgilendiren sevinç,coşku veya acı gibi ortak duyguların veya aşk, ayrılık, özlem gibi bireysel duyguların coşkulu bir tarzda işlendiği şiirlere lirik şiir denir.
    Bu konunun anlatımında kendinizi başarılı görüp görmediğinizi nedenleriyle söyleyiniz.
    Cevap:Evet başarılı gördüm.

    Sayfa 28 ödevi
    Sorular
    1.’’Hüzünlü dönüş’’ adlı metinde yazar neyi, niçin, nasıl anlatmıştır?
    Cevap:Peyami Safa hakkında anlatmıştır
    2.Neyi, niçin ve nasıl anlatmak gerektiği üzerinde düşünmeden konuşmanın ve yazmanın tutarlı olup olmayacağını nedenleriyle belirtiniz.
    Cevap:Anlatımın kanıtlayıcı yönü olması.
    3.Yazar, metni hazırlarken hangi kaynaklara başvurmuştur?
    Cevap:Peyami Safa hakkında bilgi bulunan kitaplardan ansiklopedilerden faydalanmıştır.
    4.Kaynak gösterilmesi metni hangi yönlerden etkilemiştir?
    Cevap:Kanıtlayıcı yönüyle.
    5.Alıntı yapılan kaynakların ne şekilde verildiğini çeşitli kapıları inceleyerek söyleyiniz.
    Cevap dipnot şeklinde.

    Sayfa 29 ödevi
    Sorular
    1.metinde hangi konu üzerinde durulmuştur?
    Cevap:istanbulun güzelliklerinden bahsedilmiştir.
    2.yazarların konuya bakış açılarının aynı olup olmadığını açıklayınız.
    Cevap:her yazarın bakış açısı farklıdır. Örneğin bir yazar bir konuya ön yargılı yaklaşır farklı bir yazar ise o konuya farklı yaklaşır.
    3.kültür birikiminin,deneyimin ve çevrenin anlatıma nasıl bir etkisi olduğunu açıklayınız.
    Cevap:çok etkisi vardır.

    Sayfa 30 ödevi
    2.etkinlik
    ? “gece ve “beş şehir” metinlerinde bütünlüğü sağlayan öğeleri bulunuz. Bu öğelerin anlamlı bir birlik sağlayacak şekilde bir araya getirilip getirilmediğini açıklayınız.
    Cevap:anlamlı bir birlik sağlamazlar her yazının kendi teması ve ifade biçimi vardır.

    Sayfa30 ödevi
    Sorular
    1.”gençliğe hitabe”metninin hedef kitlesini ve yazılış amacını belirleyiniz
    cevap:Türk gençlerine yazılmıştır.vatana sahip çıkmaları için
    2.hedef kitlesinin ve yazılış amacının metnin anlatımını nasıl etkilediğini açıklayınız
    cevap:hedef kitlesinin belli olması o kişiye karşı hitapta bulunması açısından önemlidir.
    3.metinden ******’ün tecrübelerini gösteren cümleleri bulunuz.
    Cevap:seni,bu hazineden ,mahrum etmek isteyecek,dahi ve harici,bedhahların olacak.
    4.bu metin sizde nasıl bir duygu uyandırdı?
    Cevap:******’ün bize çalışmamız gerektiğini ve çalışmamı istediğini uyandırdı.

    Sayfa31 ödevi
    Sorular
    1.metinden kişisel gözlemlerin anlatıma yansıtıldığı cümleleri gösteriniz.
    Cevap:ben farkına varmıyorum,adanın tepesine doğru gittiklerini görürdüm,içim cız ederdi.
    2.metinden hareketle anlatımda gözlemin önemini belirtiniz
    cevap:gözlem olduğu zaman kanıtlayıcı olmuş olur.

    Sayfa 31 ödevi
    4.etkinlik
    hangi metin ve konuşmalarda gözleme ihtiyaç duyulur.açıklayınız
    cevap:her yazıda ihtiyaç duyulur(makale,gezi yazısı,deneme vb.)

    sayfa 32 ödevi
    7.etkinlik
    yine yalnızım bu sokaklarda gidiyorum bilmeden nereye gittiğimi korkuyorum bana bakan o karanlık sokaklardan sanki üstüme üstüme geliyor sokaklar.
    O eski korkunç günlerden biriydi yine rüzgar ve yağmur bütün sinirini çıkarırcasına nereye denk gelirse vuruyordu. Güneş eski güneş değildi.bulutlar,onun güzelliğini kıskanır gibi üzerini örtmüşlerdi.kazalar,çığlıklar,hasarlar hepsi bir aradaydı insanlar bu felaketin bitmesini çaresizlikle beklediler.

    32. sayfadaki metinler

    SONSUZLUK BU MU?
    Sokaktayım,kalabalık bir sokak arasında
    Koşuyorum,etrafıma bakmadan koşuyorum
    Yolumun ufukla kesişen noktasında
    Sanki beni çağıran bir uçurum görüyorum
    33. Sayfa 12.Etkinlik ödevi
    Bu metinelrde bireysel zevk ve anlayışın etkisi büyüktür..yani bireysel zevk ve anlayış yazarın eserine yansır..Çünkü Beş şehir ve Gece metinlerinde İstanbul anlatılıyor..Fakat ikiside aynı değildir..Biiri tarihi olarak bakıyor biri akşamki güzelliğini eserinde yansıtıyor…Sonuç olarak:zevkler farklı olduğundan aynı konu hakkındaki eserlerde farklı olur..

    S.34 hazırlık soruları

    1.Sevgi,aşk,özlem ,kıskançlık vb.
    3.Sana kalmış.
    4.Vatan millet aşkıyla yazılmış.Ayrıca şehitlere duyulan saygıve sevgi duygularıylada yazılmıştır.
    5.İnsanların mutluluğa ihtiyaç duyduğu,özgür olmadan mutlu olunmayacağını ve mutluluğu paylaşmak deyimine deyinmiştir.
    2. Çalışkanlık ve özgüven
    Bütün insanlar yaşamlarını kontrol altında tutabilmek isteğindedirler. Herkes daha başarılı olabileceği bir noktaya giden yolda bir yol haritasına gereksinim duyar. Yani plan ve programa. İşte bu noktada karşımıza iki önemli yapısal özellik çıkar; Özgüven ve bir işi başarma azmi yani çalışkanlık. Gelgelim, hepimiz bizi şekillendiren alışkanlıkların ve değerlerin ürünleriyiz. Biz ne denli başarma azmi ve özgüvenle donatılmış olsak da çocukluktan başlayagelen alışkanlıklarımız, çevrenin, ailenin, kültürel yapının etkileme gücü ile bizde varolanı törpüleyip bilinci değil de bilinçaltını güçlendirebiliyor.
    Adam çalışkan, çalışkanlığı ile de bugün Türkiye’de futbol gündeminin bir numaralı çalıştırıcısı. Bilerek veya bilmeyerek, bir insan için çalışkanlığın en büyük değerlerden biri olduğunun ayırdında. Ayrıca insanlık tarihine baktığımız zaman bütün büyük işleri çok çalışkan ve azimli insanların başardığı da ortada. İster büyük kuruluşlara, bütün büyük takımlara, büyük insanlara yakından bakın, onların ortak özelliğinin azim ve iş disiplini olduğunu görürsünüz. Kıtaları birleştiren köprülerden tutun da, insanın evreni keşfetmek için yaptığı uzay yolculuklarına kadar bütün insan eylemlerinin esrarlı bir yanı yoktur. Bunların hepsi, uzun süre planlı, programlı ve iş ahlakına dayalı çalışmaların eseridir.
    Söz konusu iş ahlakı olduğunda bir teknik direktör için taviz asla yoktur. Belki başarı için başka alternatifler de vardır ama bunların hiçbiri çalışkanlık kadar değerli ve sonuç alıcı değildir. Diğer yolları seçmek, kolay yoldan başarı elde etmek, kestirmeden zengin oluvermek anlamına gelir ki bu tür kazanımlar asla kalıcı ve uzun ömürlü olamaz.
    İmparatorumuz çalışkanlık gibi başarının en önemli unsuruna sahip olduğu halde bazen yaşama doğru yerden başlamamanın sıkıntısını yaşıyor. Bu durumu yerel maçlarda fazla sıkıntı yaratmıyor çünkü takımı ile diğerleri arasında büyük farklar var. Ancak uluslararası maçlarda bilinçaltı devreye girerek belki de istemediği halde birtakım mazeretlerden medet umar duruma geliyor. Kazandığı prestijin yara almaması için bir anda “Onların 18 yabancısı var benim ise kaybedecek birşeyim yok” deyiveriyor. Bu belki de bir dil sürçmesi ama biz dil sürçmelerinin biliçaltındaki gerçekleri dışa vurma yöntemi olduğunu biliyoruz.
    Koşullar ne olursa olsun bir teknik direktör insanı yetkinleştirenin iş yani emek olduğu gerçeğini hiçbir zaman elden bırakmamalı. Ancak çalışma ile elde edilen kazanımları üst düzeyde üretime dönüştürmenin bir yolu da motivasyondur. Bir ekip birtakım mazeretlere sığınılarak motive edilemez. Böyle anlarda teknik direktörün görevi oyuncularının kapasitelerini sınırlamak değil onların içindeki potansiyeli açığa çıkarmaktır. Yani insanlara yapabileceklerini düşünmedikleri şeyleri yaptırabilmek. Bunun için de bugüne kadar elde edilen kazanımlarla yetinmeden yaşamda olumlu değişikliklerle birlikte yeni ufuklara yönelmek gerekiyor. Olumlu insan yeni hedeflere ve değişime bir fırsat olarak bakar. İyi bir hoca zamanın çoğunu eylemle, azını ise şikayetle geçirir. Şikayet edilen zaman ise, başka bir şey için kullanılabilecek enerjinin ziyan edilmesidir.
    Sayfa 35
    Sorular
    1.hikayenin konusu nedir?
    Cevap:hayattan bezmiş bir postacının işini yapmasıdır.
    2.”Ömer-i tehi” hikayesinde hakim olan duygu nedir?
    Cevap:yalnızlık
    3. ”Ömer-i tehi” hikayesinde verilmek istenen duygu ve düşünceler hangi kişi,yer,zaman ve bağlamla sınırlandırılıp somutlaştırılmıştır?
    Cevap:yer=sokaktır.zaman=sabah vakitleridir.kişi=ömerdir.bağlam=ömerin isyanı

    Sayfa36
    1.etkinlik
    1.şiirlerin temasını bulunuz.
    Cevap:yalnızlık
    2. ”Ömer-i tehi” hikayesi ile bu şiirleri tema bakımından karşılaştırınız
    cevap: . ”Ömer-i tehi” hikayesinde de yalnızlıktan söz ediliyor fakat o düz yazı şeklinde yazılmıştır.
    3.özgürlük,yaşama sevinci,ölüm,hoşgörü vb duygular tüm insanlarda ortak olmasına rağmen bunların ifade ediliş biçimleri farklıdır.buna göre metinlerdeki duyguların dile getiriliş yönünden karşılaştırınız.
    Cevap:herkezin düşünceleri farklıdır. Her birinin yaşadıkları dönem farklıdır.
    5.şiirde hangi duyulardan yararlanılmıştır.
    Cevap:dokunma,işitme görme gibi duyulardan yararlanmıştır.

    Sayfa 37
    4.etkinlik

    BAKIŞLAR
    Yine benden yüksek bir not almıştı sınavda.Ne kadar çalışırsam çalışıyım bir türlü geçemiyordum onu.Artık bu durumdan iyice sıkılmaya başlamıştım.Ve bir karar aldım diğer sınavda onu kesinlikle geçecektim.
    Sınav oldukça zordu.Yaptığım cevapları toplasak beş puan etmezdi ama ben yine de geçecektim onu.Sınav sonrası öğretmenle beraber öğretmenler odasına gittim.Biri sorarsa niye geldiğimi tebeşir almaya geldim diyecektim.Ama hiçbir şey olmadı sınav kağıtlarının nereye konulduğunu gördüm ve birkaç tebeşir alıp çıktım.Öğlen öğretmenler odası boşalınca hemen içeri girdim ve sınav kağıtlarını çıkardım.Ve planım isimlerimizi değiştirmekti… Öyle de yaptım ve çıktım odadan.Şimdi sıra sınav sonuçları okunduğu gün onun suratını görmekti.
    Ama öyle olmadı…O gün arka sıramı terk edip en öne oturdum öğretmenin ‘aferin!’ diyişini daha yakından duyabilmek için.Ve yazılılar okunuyordu.’ali dört ! aferin!’ , ‘Aslı beş , aferin Aslı! ‘….’ Ezgi sıfır ! umarım bir dahakine çalışma sitilini değiştirirsin’ . Dünya başıma yıkıldı öyle utandım ki ama öğretmenin durumu anladığından değil bakışlarından utandım.Bir daha da kıskanmadım kimseyi,ne zaman aklımdan öle bir şey geçse hemen öğretmenin bakışları geldi gözümün önüne…

    Anlatımda sınırlandırma
    1.”sanat,psikolojik roman,eylül,edebiyat,roman”kavramlarını genelden özele doğru sıralayınız.
    Cevap:Eylül-psikolojik roman-roman-edebiyat-sanat
    2.televizyonlarımıza ulaşan görüntülerin kalitesinde ileti,verici ve alıcının özellikleri ne kadar önemlidir?
    Cevap:anlamak ve anlatmakla biter her şey
    3.konu ve tür serbest bırakıldığında öğrencilerin çoğunun yazı yazarken zorlanmasının sebebi ne olabilir?
    Cevap:öğrenciler zorlanır çünkü konu geneldir.örneğin sanat dense öğrenci sanatı hangi konudan ele alsın mimari mi? Edebiyat mı? Müzik mi?
    4.yazılara başlık konulmasının sebebi nedir?
    Cevap: başlık yazının özetidir.
    5.bir denizi bardağa döksen denizin alacağı yine bardak kadardır. Sözünden ne anlıyorsunuz.
    Cevap: kapasite ne ise odur.
    6.futbol sahasında çizgiler olmasaydı ne olurdu?
    Cevap:belli kurallar olmazdı.

    sayfa 39'daki 2.metinin soruları
    1. Soru: İyilik, uygun bir başlık olur.
    2. Soru: İyilik teması başlık dışında yaşlı kadının genç doktoru misafir etmesi ve trenden inecek yolcuları beklemesiyle somutlaştırılmıştır.
    3. Soru: Soyut olan temayı olay, kişiler, zaman ve anlatılan konu ile somutlaştırırız.

    SAYFA 40 ÖLÇME DEĞERLENDİRME:

    1)………davranışlar ve sözler………
    2)D-Y
    3)E
    SAYFA 41 Ölçme değerlendirme
    1)etkili bir iletişim için dil gerekir.
    2)en önemli öge dildir.cünkü dil olmassa ileişim sağlanmaz.

    SAYFA 41

    Hazırlık
    1.etkili bir iletişimin gerçekleşmesi için neler gereklidir?
    Cevap: dil,dilin doğru kullanılması
    2.sizce iletişimde en önemli öğe hangisidir?
    Cevap: en önemli öğe dildir.çünkü dil olmadan iletişim olmaz
    3.anlatımda üslubunuzu amacınıza ve muhatabınıza göre değiştirir misiniz?
    Cevap: Alıcının durumuna göre değiştirilir.Bunun nedeni ise anlatımı daha etkili kılmak ve karsınızdakilerin sizi daha iyi anlamasıdır.
    SAYFA 43 2.etkinlik

    gönderici…..yazar….şair….yok
    ileti……?………..her şey sennde gizli diyor…..ruh ve beden arasındaki ilişki
    kanal…yazı ile…..şair…..yazı
    alıcı…..biz(okuyucular)…..okuyucular….okuyuc ular
    sayfa 43 ölçme değerlendirme
    1)Gönderici,alıcı,kanal,ileti ve şifre gibi iletişim ögeleri rol ve işleve göre şekillenir.
    2)D–Y–Y
    3)Doğrudan etkiler.Örn:bilgi vermek isteniyorsa önceden araştırma yapılır.Duygu vermek istiyorsa şiir yazar.
    SAYFA 47. 6.etkinlik

    1.METİN(HİKAYE)……ÖZNEL…DOĞRUDAN…SOMUT
    2.METİN(ŞİİR)……….NESNEL….DOĞRUDAN….SOMUT
    3.METİN………….ÖZNEL………DOLAYLI……… .SOMUT
    4.METİN………ÖZNEL……DOĞRUDAN…………… SOMUT

    41.sayfa hazırlık soruları

    1.dil,dilin doğru kullanılması
    2.en önemli öge dildir.çünkü dil olmadan iletişim olmaz
    3.alıcının durumuna göre iletişim değiştirilebilir

    Sayfa 44
    Hazırlık
    1. Dili geçmiş zaman eki:Eğer bir olay geçmişte yaşanmış ise ve bizde bu olayı bizzat görmüşsek o olay anlatılırken hikaye geçmiş zamanı kullanırız.
    -Miş li geçmiş zaman:Olay yine geçmişte yaşanmışsa ama biz bunu görmemiş başkasından duymuşsak o zaman rivayet geçmiş zaman eki kullanılır.
    2.-dönemin zihniyeti
    -bireysel zevk ve anlayışlar
    -dil ve uslup teknikleri
    -anlatıcının bakış açısı
    -anlatıcının tavrı
    3.Trafikteki şöför için sıkıntı,sokak çocuğu için yalnızlık,çiftçi için sevinç,şair için bir ilham kaynağıdır.
    1.etkinlik
    İki ifadede doğrudur.İstanbul hem güzel hem de kalabalıktır.
    2.etkinlik
    Farklılığa dayanan ifadeler vardır.Tartışılabilir.

    Biz birde bu metine başlık koyduk.”Hayata bakış açısı”

    Sayfa 45
    1.1.metin tartışılır.2.metin tartışılmaz.
    2.1.metin sanat yapmak amacıyla 2.metin bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.
    3.Anlatılır.Her yazar kendine doğrularına ve baakış açısına göre metin yazar.

    3.etkinlik

    Çay konulu öznel anlatım:Senin çayla ilgili düşüncelerin sevip sevmemen gibi..
    Çay konulu nesnel anlatım:Çayın tarihçesini yazabilirsin.

    4.etkinlikte aynı şekilde öznel analatımda kendi düşüncelerin nesnel anlatımda bilgi vermek (Kapadokya’nın tarihi)
    Sayfa 46

    1.soru
    Senelerden beri leylek görmüyorum.
    Geçen gün sokakta gölgeleri mor ve …………………… takırtısıyla durdum.
    Senelerden beri hasret kaldığı………………….gülümsemesiyle gerilmişti.
    Leylek yaz mevsimini kuşu değil bizzat yazdır.
    Kırmızı gagasının takırtısı ,sese dönüşmüş bir sıcak temmuzdur.
    2.soru
    Sonradan öğrendik ki mısırlılar………………….öldürüyorlarmış.

    Sayfa 47

    6.etkinlik
    1.metin :öznel,doğrudan ,soyut
    2.metin:nesnel,dolaylı,somut
    3.metin:nesnel,dolaylı,somut
    4.metin:nesnel,dolaylı,somut
    3.etkinlik

    Susuz yaşam mümkün değildir.İnsan gıda almadan haftalarca yaşayabilir.,fakat su içmeden birkaç gün yaşamını sürdürebilir.Biyologlar “susuz hayat olmaz” derler. Bu insanın biyolojik yapısının tartışmasız gerçeğidir.Antik çağda doktorlar hastalarını suyla tedavi ederdi. Su en eski güzellik malzemesi ve en iyi doğal ilaçtır. Temizler, canlandırır, zindeleştirir, güzelleştirir. Yani su hayat iksiridir.
    İnsan vücudunun %70’i sudan oluşmuştur.İnsan vücudu susuzluğa en fazla 3 gün dayanabilir.Su bize aynı zamanda doğal güzellik verir. Vücudu temizler ve önemli besin maddelerini organlara taşır. Suyun içerdiği mineraller ve eser miktardaki elementler dokular ve kemikler için hayati önemi olan yapı taşlarıdır.
    SU İLAÇTIR
    • Su, vücudu içten temizler.Saç ,deri,tırnaklar bunların hepsinin sağlıklı ve temiz olması için suya ihtiyacımız vardır.
    • Su,çok içildiğinde vücudun atıklardan temizlenmesini sağlar.
    • Su, fazla içildiğinde sindirim sistemi ve metabolizma,böbrekler,kalp ve dolaşım görevlerini daha iyi yaparlar.Bu da organlar ve özellikle deri için iyidir.
    • Su bize hayati önemi olan maddeleri sağlar.Taşıma aracı olan kan olmasa vücudumuzda hücreler metabolizma işlemini devam ettiremezler. Kan büyüme hücreleri ve organları hayati önemi olan maddelerle besler.Ne kadar fazla su içersek ,kan daha iyi akar ve vücut fonksiyonları daha iyi çalışır.
    • Su, doyurur ve diyetlerde çok içilmelidir.
    Bu yüzden içme ve kullanma suyu sürekli ve güvenilir bir şekilde temin edilebilmelidir.İnsanların içme,kullanma endüstri ve tarımsal sulama gibi ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra su çeşitli nitelik değişimlerine yani kirlenmeye uğramaktadır.Ayrıca kullanılan su tekrar doğaya geri verilmektedir.Bu nedenle içerik ve miktar açısından son derece kısıtlı olan su kaynakları da kirlenmektedir.Kullanılma özellikleri yok olmakta ve olumsuz sonuçlar açığa çıkmaktadır.
    Bütün bunların sonucu olarak çevre temizliğine dikkat etmeliyiz.İçme suyu kaynaklarımızın korunması daha uzun süre temiz ve sağlıklı su içmemizi sağlar.Ayrıca depolarda sağlıklı şekilde toplanan sular binalarda hidrofor depolarında bekletilmeden kullanılmalıdır.Hidrofor depoları en az yılda bir defa temizlenip bakımı yapılmalıdır.Şebekede basınç yeterli olduğu için hidrofor depoları kullanılmayıp içinde su bekletilmektedir.Bu bekleyen su şebeke kesintilerinde bina içine verilmektedir. Bu durum sakıncalıdır.Depoda bekleyen suyun belli aralıklarla kullanılması ve suya devirdaim yaptırılması gereklidir.Aksi takdirde hidrofor deposunda uzun süre bekleyen suyun özellikleri değişebilir.Şebekeden sağlıklı bir şekilde gelen suyu temiz ve bakımlı hidrofor depolarında toplayarak kullanmalıyız. Hidrofor depolarının bakımı ve temizliğini KASKİ Genel Müdürlüğüne müracaat edildiği zaman yapılmaktadır.

    S.47

    1)”bu nednle kuramsal olarak güney yarı küre,kuzzey yarım küreden daha kısa ve daha sıcak yazlar,daha uzun ve daha soğuk kışlar geçirir”
    ”kuzey yarı küre güneşe yöneldiğinde kuzey yazları ortaya çıkar;kuzey kışlarındaysa güney yarı küre güneşe döner”
    2)bütün cümleler olabilir.çünkü yazar öznel bir anlatım yapmış
    3)1.metinde soyut kelimeler ve cümleler vardır.
    2.metinde somut kelimeler vardır.
    4)anlatımı güçlendirir.hayat etmemizi kafamızda o düşünceyi tasarlamamızı sağlar.
    5)bence olay metinlerinde kullanılır.
    6)metnin konusuna göre kişi anlatımını ona göre hazırlar ona göre düşünceler üretir

    S.48 Ölçme ve Değerlendirme
    1.soru : (sırayla).somut,nesnel anlarım,öznel anlatım,dolaylı anlatım ,doğrudan anlatım.
    2.soru : (sırayla) y,y
    3.soru : E
    4.soru : B
    5.soru : B
    6. Anlatımın öznel veya nesnel dolaylı doğrudan somut veya soyut olması bakımından etkiler
    7.soru : Somut Anlatımda,görülen,işitilen duyularla algılanan warlıklardır.
    Soyut Anlatımda,5 duyu ile işitilmeyen anlatımlardır..
    sayfa 50
    1)dilimiz metni daha sadedir çünkü fazla bilmediğimiz kelimeler yoktur
    2)dilimiz metni sadedir lisansımız metni ise değildir
    3)uzun cümleler onlamı olumsuz etkiler anlam bozukluklarına neden olur okuyucuyu sıkar
    4)sanatsal ifadelerde anlatımı zorlaştırmaktadır
    2. etkinlik
    1)mütünasip-orantılı,uygun-aynı anlamda
    2)meftun-gönül vermiş,tutkun-aynı anlamda kullanılmiştır

    Sayfa.51
    4.etkinlik

    1: d
    2:A-D
    3:C
    5:E
    6:B
    7:A
    8:E
    9: D
    10 : D
    11: E

    5.etkinlik
    1)a.telafusu kolay olan kelimeler
    b.anlamı bilinen kelimeler
    c.gereksiz sözcükler
    d.yanlış anlamda kelimeler kullanılmaz
    e.belirtisiz cümle olması
    f.uzun dolanbaçlı cümle
    2)Kapalı anlatım olarak
    6.etkinlik
    Dünyada kulağa en ziyad lisan İtalyanca veya Rumcadır.Fakat tecrübe edenler dünyada kulağa en hoş gelen ve anlamayanları bile hayran eden bir lisan varsa İstanbul’da ve devletin büyük şehirlerinde konuşulan Türkçedir.
    7.etkinlik

    DENİZ YILDIZININ HİKAYESİ
    ‘Bir adam, okyanus sahilinde yürüyüş yaparken, denize telaşla bir şeyler atan birine rastlar. Biraz daha yaklaşınca, bu kişinin, sahile vurmuş denizyıldızlarını denize attığını fark eder ve ‘Niçin bu denizyıldızlarını denize atıyorsunuz?’ diye sorar. Topladıklarını denize atmaya devam eden kişi, ‘Yaşamaları için,’ yanıtını verince, adam şaşkınlıkla, ‘İyi ama burada binlerce denizyıldızı var. Hepsini atmanıza imkân yok. Sizin bunları denize atmanız neyi değiştirecek ki?’ der. Yerden bir denizyıldızı daha alıp denize atan kişi, ‘Bak, onun için çok şey değişti,’ karşılığını verir’ (alıntı)

    S.54 ÇALIKUŞU İNCELEME SORULARI

    1.CÜMLELER,PARAGRAFLAR,KELİMELER VS…DUVARDAKİ TAŞ VE HARÇLARIN YERİNİ TUTAR…
    2.ANLAMLI CÜMLE OLMAYIŞININ NEDENİ EKLERİN KALDIRILMASIDIR…..
    AKŞAM YAKLAŞIYOR,TEWPELERİN ARKASINDAKİ BOĞAZLARA KARANLIK ÇÖKMEYE BAŞLIYORDU..
    *CÜMLENİN OLŞUMUNDA EKLERİN BÜYÜK ÖNEMİ VARDIR.EKSİZ CÜMLENİN ANLAŞILMASI GÜÇTÜR…
    sayfa 55 :3.etkinlik
    kelimler arsında bir anlam ilişkisi olmadığı için.
    5.etkinlik:
    1-tek başına birşey ifade etmediği için belirsizlik ortaya çıkıyor.
    2-bu cümlenin geçtiği paragrafa ihtiyaç duyarız.
    6.etkinlik:
    yolların ıssızlığının verdiği endişedir.
    7.etkinlik:
    bozulmuş dal,çıplak ayak,sel çukurları,seyrek fasılalar,uzun bıyıklı….
    sayfa 56:8.etkinlik:
    gri bulutlar-ağlayan bulut
    siyah bulutlar-hüzünlü bulut

    syf 56
    alışılmış
    yanık sesli çıngırak
    karanlığın çökmesi
    sel çukurları
    korku uyanması

    alışılmamış
    kırların yalnızlığı
    inler gibi ses çıkaran kağnılar
    sönük akisler

    8.etkinlik
    Alışılmış:Yanık sesli çıngırak, karanlığn çökmesi, sel çukurları, korku uyanması, ince sesli bir kadın.
    Alışılmamış:Kırların yalnızlığı, inler gibi ses çıkaran kağnılar, sönük akisler.

    S:59 ÖLÇME ve DEĞERLENDİRME

    Boşluklar
    1. Bağlaşıklık
    2.Bağdaşıklık
    3.Bağdaştırma
    2.Soru Döktürmek Dökmek işini yamak İşlemek
    Sallayan Hareket ettirmek Anımsatan, hatırlatan
    Kansız Kanı olmayan cansız, soluk
    İhtiyar Yaşlı Yorgun ve yavaş
    3.Soru:Hafız Osman kelimesiyle başlayan cümleyle bağlaşıklık kurmuştur.
    4.Soru:Yolumu kesen hangi yüzyıldı, kansız renkler, acele adımlar.
    5.Soru:Etmezdi. Kimin İstanbul’un ilk şairri olduğunu anlayamıyoruz.
    6.Soru D

    Sayfa 60 daki hazırlık soruları
    1.Paragrafların oluşturulması metni daha kolay anlamamızı sağlar.
    2.Cümlelerin biririyle uyumlu olmasıyla oluşturulur.
    3.Bir insan herşeyden önce düşünmesini bilmeklidir. Düşünmeyen insan hiç bişey yapamaz yazıda böyledir işte yazı yazabilmek için her şeyden önce düşünmek gerekir.

    sayfa 62-63 teki soruların cevapları
    1.tema:doğa sevgisi
    konu:deli davut’un gülen adaya duyduğu sevgi

    2.gönderici (yazar)——–ileti(doğa sevgisi)——–kanal(gülen ada)——-alıcı (okuyucu)
    bağlam(metin)
    3.doğa sevgisi temasını okuyucuya iletmek amacıyla yazılmış ve okuyucuda bu temanın etkisi uyandırılmaya çalışılmıştır.

    4.anlatıcı doğa sevgisi temasını deli davut’un gülen adaya olan sevgisini konu edinerek vermeye çalışmış ve metni oluştururken okuyucuda bu etkiyi uyandıracak bir anlatım şekli ve tutum sergilemiştir.

    5.deli davut’un gülen adaya duyduğu sevgiyi anlatmak amacıyla,bu anafikir etrafında oluşturulmuştur.

    1.etkinlik
    bir paragraf çıkarıdığı zaman metnin anlam bütünlüğünün bozulduğu fark edilir.çünkü metni oluşturan paragraflar gerek yargı gerek anlam bakımından metnin anlam bütünlüğünüde oluşturur.

    2.etkinlik
    paragrafta cümleler bir birimdir.belli bir bağlamda iletişime katılan kelimeler,kelime grupları ve cümleler çeşitli yönlerden birbirlerinin anlamını tamamlayarak bir anlatım birimi oluşturur.

    3.etkinlik
    iletişime katılan öğeler /gönderici,alıcı,ileti,kanal,bağlam),alıcıda uyandırılmak istenen etki (tema,konu) ve anlatıcının konu veya nesne karşısındaki tavrı (üslup,anlatım)anlatım türünü belirler.

    4.etkinlik
    Sanatsal Betimleme:
    1.İzlenim kazandırmak amacıyla yazılır.
    2.Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3.Ayrıntılar sübjektif olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmaktır.
    Örnek metinler:s.91-92”İnce Memed” ve “Çarşı”

    Açıklayıcı Betimleme:
    1.Bilgi vermek amacıyla yazılır.
    2.Genel ayrıntılar üzerinde durulur.
    3. Ayrıntılar objektif (olduğu gibi)olarak verilir.
    4.Amaç sanat yapmak için değil, bir konu hakkında bilgi vermektir.
    5. Değişik duyulara seslenen özel ayrıntılar üzerinde durulmaz.
    6.Betimlenecek varlığa kişisel duygu ve düşünceler katılmaz.
    Örnek metinler: s.92”Akdeniz Bölgesi”

    5.etkinlik
    gülen ada hikayesinde kişiler tanıtılırken açıklama ve tanımlamaya ,gülen adanın özelliklerini verilirken betimlemeye ve hikayedeki olaylar anlatılırken öykülemeye başvurularak metnin anlatım türünün hikaye olması sağlanmıştır.metnin türünün oluşmasında anlatım türleri önemli rol oynar.

    6.etkinlik
    yaşamın değişmez olduğunu sanmak açık bir yanılgıdır.

    sayfa 64 ve 65 ölçme ve değerlendirme soruları

    1-a
    2-d
    3-d
    4-c
    5-c
    6-a
    7-a
    8-b
    9-b
    10-b

    S.67

    1.A
    2.C
    3.E
    4.C
    5.B
    6.E
    7.B
    8.A
    9.B
    10.A
    11.C
    12.B
    13.E
    14.E
    15.E
    16.E
    17.A
    18.D
    19.E
    20.B

    S.73

    1.doğada gördüğümüz her varlığın ismi olduğu gibi her insanında bir ismi vardır.isim insanı tanıtan ,diğer insanlardan ayıran bir unsurdur.

    2.bilinmeyen varlıkların ismi ,zihinde bir çağrışım uyandırmaz.zihinde çağrışımın uyanabilmesi için ,söylenen varlığın bilinmesi,daha önce görülmüş yada biri tarafından anlatılmış olması gerekir.çağrışım ancak bu şekilde gerçekleşir.

    4.bir tiyatro eserinde kişiler ,mekan ve zaman ”olay”etrafında birleşir

    5.tarihçi kaybedilmiş bir savaşı,kazanılmış gibi anlatamaz;çünkü tarihçinin görevi gerçekleri tüm çıplaklığıyla ,değiştirmeden aktarmaktır.roman yazarı ise ,hayal gücüne bağlı olarak olaylkarı farklılaştırarak anlatabilir.

    1 etkinlik
    ÖRNEK:Ağır adamlarla kahveye girdi Hasan.Olanları düşündü bir süre.Otursam mı oturmasam mı diye bir tereddüt geçirdi.Sonra oturdu bir köşeye isteksiz.Babadan kalma tütün tabakasını çıkardı,kalınca bir sigara sardı.Öyle dalmıştı ki masasına konan çay bardağının sesi bile dikkatini çekmemişti.

    Örnek :

    Hamdi amcamı en son 1960-1961 yıllarında gördüm. Bir iş nedeniyle Ankara’ya gelmişti. Beni görmeden gitmeyi içine sindirememiş, telefon edip geleceğini söylemişti. Tıpkı çocukluğumda babamı beklediğim gibi, camdan cama koşup gelişini bekledim. Uzun yıllar sonra birbirimizi görüp konuşacaktık. Amca yeğen birbirimize sarıldık. Hem sevinçten hem de annemi babamı anımsayıp ağladık. Çocuklarımı kucağına aldı. Onları öpüp öpüp sevdi. Kardeşim Leman Hanım, bunları görseydi, dedi. O gün onu son görüşüm oldu. Öldüğünü duyduğum zaman ne yapacağımı şaşırdım..


    Kolay qeLsin =)

      Forum Saati Perş. Mart 28, 2024 3:32 pm